mandag 5. april 2010

Moskus

Kom opp til Dovre ved 20.00 tiden fredag før påske. Sjekket på Storm hvordan været skulle bli siden man advarte folk å bevege seg ute på hele Vestlandet på P4. Meldingen var sol fra klar himmel hele natten og lørdag med vind på 9 m/sek. Jeg syntes værmelding var grei for å få noen nye bilder av moskus i vinterfjellet. Parkerte bilen ved Kongsvoll Fjellstue og pakket sekken med foto utstyr, sovepose, liggeunderlag og litt mat. Lot telt ligge igjen for jeg hadde mer enn nok å bære på.
Denne gangen valgte jeg truger og lot fjellskia ligge igjen i bilen. Temperaturen var omkring 0 så jeg regnet med at den skulle bli på den blå delen av skalaen da jeg kom opp i høyden. Turen gikk som sist i skuterløypa gjennom bjørkebeltet og videre i  kvista løypa innover mot Reinheim.
Etter en times gange i mørket innover i fjellet, fant jeg ut at det var på tide å legge seg til for kvelden. Tok min nyinnkjøpte spade og gravde en passe dyp grop, slik at jeg skulle få ligge i le for vinden. La ut liggeunderlaget, rullet ut soveposen og var klar for natten. (Ikke helt iht DnT sin lærebok.)


Da morgenen kom var det ikke solskinn som meldt, men lavt skydekke og vind iht værmeldingen. Det hadde imidlertid vært snøvær i løpet av natta og gropa mi var fyllt. Jeg våknet med 20 cm på posen. Det var bare å innta en enkel frokost i posen og så legge i vei mot Nystugguhøa for å finne moskus.

Jeg gikk helt til toppen, men uten hell denne gangen. På veien ned igjen kom jeg over tre dyr. Så hvordan de løp lett oppe på snøen uten å synke nedi. Denne gangen var det ikke mulig å løpe fra dyrene med truger, så det var best å holde litt avstand og bruke lenger tid på å nærme seg dem.











Nå var det bare å gå tilbake samme veien som jeg kom og plukke opp sekken. Godt at at plassen var merket på GPS'en for ting blir fort likt på hvite flater. Bilder av moskus med Snøhetta som bakgrunn eller i soloppgang må jeg gjøre et nytt forsøk på ved en senere anledning.

Neste fototur blir nok på tranedans i Sverige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar