lørdag 12. februar 2011

Sri Lanka, Yala National Park tredje dag.

Den siste dagen i Yala National Park var kommet, og jeg må inrømme at resultatet så langt ikke sto i forhold til forventningene. Det var tross alt bare en ting å gjøre, stå på. Selv guiden og sjåføren var stresset. De ønsket å levere det kundene ville ha.

Vi satte i gang med den vanlige rutinen, betalte billet, hentet den lokale ranger og kjørte innover i parken. Ruta ble lagt på de veiene hvor det var størst sansynlighet for å finne dyrene. Alle forsøkte etter beste evne å se etter leoparden uten at vi fant noen. Sjåføren brukte også mobilen aktivt og plutselig økte farten. Jeg skjønte at nå var det ting på gang, nå var det bare å holde seg fast. Fem min. senere pekte de opp i et tre og der lå dyret!




 Nå hadde jeg i hvertfall fått sett og tatt bilder av arten to ganger. Denne gangen ble det ikke noe dacapo, han ble ikke liggende i treet lenge etter at jeg hadde fått mine bilder.

Etter dette var det bare å kjørte videre og se etter nye motiver. Det var kanskje ikke så spennende å fokusere på vannbøffeler, apekatter og andre dyr som vi kjøete forbi hele tiden.






Det viser seg imidlertid at den som leter, han finner. Plutselig fikk vi øye på en ørn i veikanten som satt på byttet sitt,  en kanin. Dette var ikke et vanlig syn, heller ikke for de erfarene guidene. Hvis jeg leser fugle-boka mi riktig, var dette en Mountain Hauk-Eagel. Har ikke funnet noe norsk navn på den.


Disse dyrene så vi over alt i større og mindre flokker. Som oftest så vi dem kun på lang avstand. De passet inn på de store åpene gressslettene. Fin mat for leoparder!


Elefantene brydde jeg meg ikke så mye om, syntes ikke det var et så interessant motiv, men en med store støttenner syntes guiden at jeg ikke kunne kjøre forbi. Denne karen kom rett gjennom buskene og krysset veien bak oss. Da vi stoppet bilen for å ta bilder, kom han rett mot oss i god fart. Sjåføren kjørte frem kun en meter eller to, rygget så tilbake slik at vi sto riktig posisjonert for å ta bilder og så slo han av motoren. Etter det brydde ikke elefanten seg noe mer om oss, mat var viktigere.
Bildet er tatt med 70 mm så avstanden er ikke stor, max 5 meter.



Etter disse litt spesielle sjansene lurte jeg på om jeg skulle være fornøyd med turen i Yala eller ikke, Nå var det bare en ettermiddag igjen av de tre dagene som var planlegt. Det er som når man er på fisketur, bare å stå på til tiden er brukt opp.
Pen fugl i riktig høyde til å få et greit bilde.


Ved lunchtider da vi måtte ut av parken, tok jeg ett par bilder  fra bakkenivå. Guiden gav meg beskjed om å være forsiktig for det var krokodiller i vannet. De kan komme fort opp skjønte jeg, men et par bilder fikk jeg tross alt.



Synes at et så trøtt motiv som en vannbøffel kan bli OK bare vinkelen blir lav.

Etter lunch fant vi leoparder som var ute på jakt etter "white spotted deers" som gikk og gresset på sletta. Ikke lett for dem, for apekattene skrek og varslet og en skare av safarijeeper fulgte med. Vi fikk ikke se en vellykket jakt, men jeg fikk flere bilder denne ettermiddagen enn jeg hadde fra før. Nå synes jeg at jeg ikke hadde grunn til å klage på utbyttet fra denne turen.





 Turen i Yala var over og nå var neste stopp regnskogen, Shinharaja Rainforest, som lå halvveis mellom Yala National Park og flyplassen i Colombo.

7 kommentarer:

  1. Mange flotte bilder du tar på tur!

    Det med ørnen var topp!! Og leopard bildene var også flotte!

    God tur videre!

    Mvh Leiv Arne

    SvarSlett
  2. Mange serverdige bilder fra denne turen.
    Klart at beste bilde ikke tatt, derfor må man alltid tilbake.
    Rovfuglen med maten er helt topp, men de andre er meget fine de og.

    SvarSlett
  3. Mange fine bilder fra spennende plass! Liker best bøffelbildene, elefanten og det siste leopardbildet.

    mvh Espen Bergersen

    SvarSlett
  4. Hei alle sammen.

    Takk for posetive tilbakemeldinger.

    Ja, jeg synes at erfaringene fra denne turen også viser med all tydlighet at skal man få gode bilder må man bruke mye tid. Man opplever ikke de samme tingene på de samme stedene hver dag. Jeg fikk oppleve noen spesielle ting, men det er ikke hverdagskost.

    Kåre

    SvarSlett
  5. FOR noen opplevelser du har hatt Kåre. Det å
    må være litt av et kick å sitte med kamera i hånd, nær en skal fotografre dyr som leopard og elefant. Jeg får høy puls, bare det er en fossekall som er målet...

    Enig med Espen vedrørende valg av favorittbilder.

    Knut Børge

    SvarSlett
  6. Imponerende bilder Kåre - litt annen kvalitet enn vi tok for 45 år siden. Motivene er også andre enn da vi jublet over å få festet en orrhane til filmrullen på Fagervannsåsen!!

    SvarSlett
  7. Hei.
    Det er noe helt annet å se gjennom søkeren. Bare tenk at du fotograferer sau, da er det lettere å tenke komposisjon og eksponering.

    Teknikken har gått langt siden 1968 hvor film og Nikkormat var tingen. Foto messig holder det ikke mål, men trivelig var turene da også!!!!!!!!!

    SvarSlett