søndag 15. mai 2011

Fugler på Mallorca.

Jeg skulle ha en ukes ferie på Mallorca, og siden turistbøkene beskriver S'Albufera i nærheten av Alcudia meget positivt, tok jeg med meg 500 mm linsa og teleconvertere. Litt ekstra å dra på, men jeg kunne ikke la objektivet ligge hjemme og så oppdage at det var bra muligheter uten å undersøke dem. (I det misnte, litt.)

Jeg var først innom dette våtmarksområdet på dagtid, og så en tur om kvelden og en om morgenen. Det var mindre aktivitet enn jeg hadde forventet, selv noen lokale som bodde i området uttrykte sin misnøye med forholdene den uka jeg var på besøk. Vannstanden var lav og det var for sent til å få med seg slutten av trekket nordover. Uansett ble det noen nye arter på brikka, og ennå har jeg ikke artsbestemt alt.











Det var fire fotoskjul i parken med glugger som man kunne stikke linsa ut gjennom. Fine tiltak for både fugletittere og fotografer. Jeg møtte både mange engelskmenn og tyskere foruten de lokale. Tydelig et populært sted for alle fugleinteresserte.

Foruten vadefugl var det masse småfugl. Disse hørte man uten problem, men å få dem i fokus var langt fra enkelt. De satt sjeldent rolig lenge. Ble bare et par arter denne gangen.





Jeg kjøpte meg en lokal guidebok for fugler. Den hadde opplysninger om alle steder og arter som man kunne finne på øya. Det skal være nesten 340 arter innom øya årlig hvorav 110 arter hekker der, Nok å ta av for en fugletitter!  Jeg forsøkte  et par andre steder, Mortitx og Formentorhalvøya. På disse turene kom jeg kun på hold av den halvtamme "villgjeita" og en småfugl, ikke mye å sammenligne med fiskeørn, sorte gribber og falker som i følge boka skal holde til i disse områdene.





Ser ut til at Mallorca er et bra sted å dra for å fotografere, men jeg tror at man bør være der tidligere på året mens fuglene tar seg en pause på veien nordover og det kreves selvsagt mer tid. En fin tur tross alt.

6 kommentarer:

  1. Wonderful pictures.... i like them all.

    Greetings from Holland, Joop

    SvarSlett
  2. Hi Joop
    Thanks for the comment but it is nothing exeptional with any of them. The problem I see with all my trips outside Norway the last year is that I have not been able to move as I like. This is probably something I have to accept.
    Have a nice evening!

    Kåre

    SvarSlett
  3. Du skal være glad for at du tok med 500 mm. Fine bilder. Liker det første av hegra (silke)? best.

    ketil

    SvarSlett
  4. Mange flotte bilder fra denne turen.
    Enig med hr Olsen,første silke hegra er nok best.
    Med det samme, du må snart investere internasjonal fuglebok :)

    mvh duy

    SvarSlett
  5. ...silkehegre. gråhegre, purpurhøne, hvitbrystlo, rødhodeand, stylteløper, svarttrost, svarthodesanger, silkehegre og gråfluesnapper - da var i alle fall de ferdig artsbestemt:o)

    Terje Kolaas

    SvarSlett
  6. Hei Terje
    Takk for tipsene, alt notert.

    Kåre

    SvarSlett