onsdag 23. november 2011

Havørn i Flatanger

Det var andre helgen med foto, denne gangen måtte den utvides noe da bror min og jeg skulle ha tre dager hos Ole Martin, en dag på havet og to dager i skjul. Vi hadde 730 km hver vei. Turen oppover delte vi i to med første stopp på Dovre. Forsøkte med noen timer på leting etter fjellrev, men dengang ei. Det var bare å kjøre videre med uforrettet sak.

Første dag ble på Folla, da yr meldte svak bris og klar himmel. Ole Martin møtte oss litt før ti og så bar det ombord, rask klargjøring og ut på sjøen. Flatt hav og som vanlig varte det ikke lenge før måkene var på plass. De fikk som ventet servert en sekk med gammelt brød.


Vi hadde tatt godt på oss, men det tok ikke lange tiden før vi var nødt til å lette litt på antrekket. Dette var ikke det været jeg hadde forventet i Trøndelag i november! På veien ut benyttet vi sjansen til å knipse litt måker og andre sjøfugl. Artige former fra bølgene etter båten og med reflekser blir fine motiver.  Disse formene med måkene på vannet synes jeg gjør seg best i S/V. 



Foruten måker så så vi flere alkekonger. Vi kom ganske nære ved å la båten gli sakte mot dem mens de dykket etter mat. Har ikke sett disse små fuglene før, så det var også en opplevelse. Skjønner at de bare er på Folla  om vinteren.


Vi hadde jo ikke kommet hit for å fotografere måker, men ørn. På veien til det første parets revir så vi flere ørn sitte på holmene og de fulgte med på hva som skjedde. Kom det en inntrenger var det bare å markere at dette området er mitt. Det ble ikke noen kamp, bare markering på denne tiden av året. Inntrengeren trakk seg fort ut av området.




Sist jeg var hos Ole Martin var vi fire eller fem i båten, så det var ikke sjanse til noe spesielt. Denne gangen ville jeg forsøke meg på lavt standpunkt og panorering. Jeg hadde tenkt å ta på meg våtdrakta, men det ble vadebukser og tørt tøy under. Langt mer behaglig enn det jeg hadde i tankene.


Første stupet ble med kort lukketid, 1/1250 sek og f-8,0. Det ble som Ole Martin påpekte, skal man få det lave standpunktet frem, kan man ikke være mange cm over vannflata. Den lave vinkelen på sola gjorde i hvertfall at undersiden av vingene fikk masse lys på seg.






Jeg ser det at skal man i praksis komme lavt nok må man ikke risikere å dyppe kameraet i sjøvann. Jeg ble våt på albuen, men det var ikke lavt nok for å få den effekten jeg var ute etter. Neste gang må jeg nok få til et forsøk med flåten min. Oppe i båten igjen tok Ole Martin oss til et par andre par. Litt andre bakgrunner og litt motlys. Uansett bilder, jeg blir ikke lei av å se disse fuglene på nært hold!




Den korte dagen gikk altfor fort. Ole Martin hadde levert varene og værgudene hadde vært med oss. Lørdag meldte yr økende vind, men sol fra klar himmel, og søndag skulle det bli overskyet med enkelte regnbyger. Planen var hønsehaukskjulet først og så kongeørn før vi kjørte hjem igjen. Dette hadde i hvertfall vært en bra start på helga.




9 kommentarer:

  1. Supre bilder, liker nok det siste best flott lys og stemning.
    morten

    SvarSlett
  2. Min ener er det ande bilde. Du har også mange bra ørnebilder.

    SvarSlett
  3. Takk for besøket Kåre, alltid trivelig å ha deg på besøk. Din bror var også et trivelig møte. Jeg synes det er mye bra her ja!! Den lave ørna er flott men jeg skulle ha trykket deg dypere:-)Hegrebildet synes jeg er absolutt kanon!! Hils . Ole

    SvarSlett
  4. Som alltid når jeg ser bilder fra Flatanger, får jeg lyst til å ta en ny tur. Jeg liker alle bildene godt, ikke minst det med 2 ørner. Skulle gjerne likt å prøve stolen for å få slike bilder som du fikk. Willy

    SvarSlett
  5. Hei Kåre

    Fint og ærlig formidlet som vanlig fra deg. Ser du har fått med deg mange fine bilder på minnekortet. Mine favoritter blant ørnebildene er nr 9 og 11, og hegrebildet er også helt kanon!!

    Mvh Henrik

    SvarSlett
  6. Fine bilder fra Flatanger. Hyggelig å se igjen Ole M også.
    God helg.

    ketil

    SvarSlett
  7. Hei Kåre

    Fin serie med havørn og favoritten blir nr7 samt nr 5.

    Ha en fin kveld

    Mvh Rune

    SvarSlett
  8. Takk for kom. alle sammen.

    Fotografisk er det vel ikke så mye nytt og det kan en nok ikke vente med så mange som har tatt samme turen. Artig er det uansett.

    Kåre

    SvarSlett
  9. Panorering er ingen lett match , det krever mye trening og flaks spesielt fra en båt som er stadig i bevegelse. Godt utført på de fleste, pano ørn nr 2 er min favoritt, samt hegre flokken.

    duy

    SvarSlett