søndag 15. august 2010

Beversafari på Øyern.

Da er sommerferien over for denne gang, og det er tid for å komme ajour med bloggen. Rett før jeg dro, var Duy Ahn Pham og jeg på beversafari hos Henrik Strømstad i Øyerndeltaet Naturreservat. Vi møtte opp på Staoilstasjonen etter arbeidstid. Det var solskinn og flatt vann, så forholdene var gode for fotografering. Henrik visste også hvor han skulle ta oss med for å finne bever. På veien kom vi over ei strandsnipe med en unge som var flyvedyktig, men som ennå ikke hadde fått fjærdrakten i orden.








Beverne fant vi etter hvert, men ikke alle var villige til å la seg fotografere. De likte seg best i skyggen og mellom busker og kvist. Resultatet ble lange lukkertider og mange bilder med forstyrrende elementer. Det er greit når det ikke koster noe å slette. Jeg skjønner etter hvert at "råtassmetoden" i behandling av bilder er: Plukk ut det du vil ha og slett resten.







Synes jeg måtte ta med dette bildet på tross av at greinen oppe til venstre ødelegger det. Tennene, som ikke akkurat er blendahvite, kommer tydelig fram. Ingen tvil om hva denne karen lever av, men Henrik påpekte at nå om sommeren lever beveren for det meste av gress og vannplanter. Vi fikk derfor noen bilder i bedre lys langs gresskanten.







Beveren var normalt ikke lett å komme innpå. De fleste gangene vi kom for nært, endte det bare opp med ett plask med halen og så dykket den. Fikk imidlertid et par bilder på relativt kort hold.





Alle gode ting tar jo en gang slutt, hvilket også skjedde denne kvelden. Det hadde vært en trivelig kveld på vannet med Duy Ahn og Henrik. Turen på Øyerndeltaet kan absolutt anbefales.

4 kommentarer:

  1. Hei Kåre og tatt for sist

    Hyggelig å se at det ble mange bra bilder på deg på Øyeren. Bildet der beveren står på to og viser tennene er bare helt rått. Likte også godt det nest nederste med beveren som svømmer og de overhengende greinene i bakgrunn. Det er ikke lett å ta gode miljøbilder, men dette ble vellykket etter min mening.

    Mvh Henrik

    SvarSlett
  2. Hei Kåre!
    Fin serie av beveren dette her. Likte spessielt det bilde der den viser tenna. Det frister med en tur. Er det gode muligheter til å padle og overnatte i dette deltaet?

    Mvh Helge

    SvarSlett
  3. Takk for tilbakemelding. Dette var i hvertfall en begynnelse på temaet bever og at jeg har hatt litt flaks denne kvelden.

    Helge, jeg tror nok at det bør vøre gode muligheter for å padle i området, men jeg tror du bør snakke med folk som er bedre kjent enn meg.

    MVH
    Kåre

    SvarSlett
  4. Hei Kåre!
    Tusen takk for en kjempe hyggelig tur sammen.
    Det var veldig moro å møte nye fotografer som har samme interesser. Har fikk du mange flotte bilder. Liker den oppreist med gnagertenner og siste bilde.

    mvh duy

    SvarSlett