mandag 26. juli 2010

Havørn og makrelterner


Jeg dro ut til Rossnes utenfor Bergen på fredag ettermiddag for å prøve mitt nye "vidunder", en selvbygget flåte som skal fungere som flytende fotoskjul. Dette for å forsøke å ta bilder av vadefugler og ender fra en litt annen vinkel og med land som bakgrunn for å få litt mer miljø. Siden jeg er for sent ute til årets sesong, tenkte jeg at flåten også kunne benyttes på havørn dersom sjøen var rolig. Denne helgen hadde værgudene stilt opp med bedre vær enn det Yr hadde spådd, så dette lovet bra.

Vi møtte frem på kaia slik at vi kunne gå ut mellom seks og syv om kvelden. Jeg hadde tatt på meg våtdrakta og var klar for noen timer i sjøen.Flåten ble tatt ombord sammen med alt fotoutstyret og vi var klare for kveldens forsøk. Da vi kom frem til fotostedet, var det bare å sette flåten på sjøen, og så var det min tur til å hoppe uti.








Flåten holdt mål og stabiliteten så også ut til å være grei nok. Nå var det bare å feste kameraet på stativet og håpe at det ikke skulle komme noen forbi som laget store bølger. Det ville ikke være greit for verken kamera eller linse.




Alt klart for neste skritt i forsøket. Tenkte at det var greit å forsøke med noen måker til å begynne med. Regnet ikke med at det skulle bli enkelt å holde fokus på ørna under stupet.




Første forsøk var måker og gammel lefse. Jeg syntes det fungerte, så nå var det bare å ta neste skritt, hive første fisken ut i vannet.


Tror det var på andre eller tredje forsøket at ørna kom inn fra siden slik at jeg hadde sjanse til å følge den med kameraet.




Jeg synes det blir en forskjell på bildene når kameraet kommer så lavt. Dette bildet er tatt med en 300 mm, men det burde være mulig å komme nærmere fisken og redusere brennvidden til 200 mm eller til og med å bruke 70-200. Spørs nok hvor langt man skal / kan strekke strikken.



Etter to og en halv time i vannet og bare fire stup, gav vi opp kveldens økt. Det var helt vindstille, så på de stupene vi fikk var retningen helt uforutsigbar. Det gjorde min oppgave nesten umulig. Klarer ikke å dreie flåten fort nok til å dekke innflyvningen fra alle vinkler. Det hendte også at følgebåten kom mellom meg og ørna, og da var det ikke lett å få fokus.

Deretter var det en tur til ternene som stod for tur. Stup og speiling var temaet. Topp forhold.








 
Neste morgen kl 0600 dro vi ut igjen for å prøve nok en gang. Siden det var vindstille, tok jeg ikke med flåten. Ville heller forsøke på noen stup fra båten med bedre kontroll. Denne morgenen var ikke hellet med oss, ingen stup!

Må si at dette synes jeg er for dårlig, fire stup og så full betaling, 2000 kr. Gutta gjorde en topp jobb, men varen ble etter min oppfatning ikke levert. Skjønner ikke hvorfor jeg som kunde skal ta risikoen for at varen ikke blir levert, dette er tross alt en profesjonell virksomhet. Det er nok for lite bare å ha ett hekkende par i denne virksomheten. Det er nok bedre hos Ole Martin og hos gutta på Smøla, flere par og nok stup hver gang.


5 kommentarer:

  1. Hei Kåre!

    Synd at det ikke ble flere stup. Ungene har sikkert dratt fra reiret, derfor her det hekkende paret ikke behov for mer næring enn nødvendig.

    Jeg og flere har nevnt, skal det tiltrekkes flere fotografer, må det være flere ørner rundt plassen. Nok om det. Artig at du 1.man på flyteflåten. Jeg hadde ikke tørt det, ikke er jeg svømmedyktig og stakkars utstyrene om det kom en mega bølge :)

    Din siste ternebilde er helt kjempe stilig. Håper du kommer opp med bever bilder også.

    mvh duy

    SvarSlett
  2. Hei.
    Takk for tilbakemelding. Jeg kommer nok med de når jeg er tilbake fra ferie.
    Kåre

    SvarSlett
  3. Interessant dette med flytende kamuflasje og "flytende stativ". Centimeterne ned mot vannflaten betyr veldig mye for motivet og virkningen av det lave standpunktet. Sjøl har jeg droppa stativhode fordi det bygger for mye i høyden og legger objektivet på en isoporplate 2 - 5 cm tykk avh av bevegelser i vannet..direkte på dekket. Litt risky selvfølgelig, men effekten blir sterkere.

    mvh Tom

    SvarSlett
  4. Den sista tärnbilden är magisk! Intressant "äventyr" med den flytande flotten.

    SvarSlett
  5. Hei Tom,
    Ja, jeg er enig at jo lavere man kommer jo bedre, men var vel litt redd for utstyret og for båter som ev skulle komme forbi. Får vel se om jeg får senket det når jeg kommer meg inn på ferskvann uten motorbåter. Jeg er spent på hva jeg får ut av dette prosjektet. Kommer til å legge ut bilder etter hvert på bloggen.

    Lasse.
    Ja, det er artig når det klaffer med flatt hav, ingen ringer etter matbiten og at det bare er ei terne som kommer. Mesteparten av bildene blir "kass", men det er artig når noen blir bra.

    Kåre

    SvarSlett