torsdag 12. april 2012

Gråhegre

Jeg hadde fått tips om et sted på svenskekysten hvor det gikk an å ta brukbare bilder av hegre. Kjørte derfor ned fra Asker en ettermiddag før påske for å se på lokaliteten. Etter å ha kjørt litt rundt i området, valgte jeg meg en plass å legge meg ned ved totiden. Jeg lå i i sivkanten rett på leira. Sank derfor etter hvert lenger og lenger ned, og vannet kom sildrende inn over alt. Etter nesten fire timer var jeg ganske våt og kald. Ingen hegre hadde kommet innenfor rekkevidde av min 600 mm. Mislykket tur, det var bare å sette seg i bilen og kjøre hjem igjen uten noen bilder på brikka.

Jeg liker ikke å komme hjem uten fangst, så da var det bare en mulighet, nytt forsøk. Nå dro jeg ned med doghouse og noe bedre liggeunderlag. Var på plass kl 0200 på natten og så var det bare å vente på at lyset skulle komme ved syvtiden.

Til å begynne med var det bare fugl på den andre siden av bukta, miljøbilder.


Man etter en time eller så kom en fugl nærmere. Det begynte å ligne på noe av det jeg ønsket meg, flukt i motlys, men avstanden var fortsatt for lang.

Tiden gikk og sola kom høyere på himmelen. Tiden for motlysbilder var over, men heldigvis var det et lett skydekke som gjorde at lyset utover dagen ikke ble for hardt.




Så ble det på nytt mange timer med venting uten at noe skjedde. Skulle jeg være tålmodig og vente lenger, eller var dette nok en av mine turer uten å få noe særlig bilder. Endelig ved 12 tiden kom en fugl så nært at det ikke var nødvendig å beskjære bildene noe særlig. Utrolig hvor fort ting endrer seg, så på tyve min. hadde jeg i hvertfall fått bilder jeg kunne være fornøyd med. Ikke en bomtur tross alt, så tålmodighet kan av og til være nyttig i dette gamet.









6 kommentarer:

  1. Noen av disse bildene er en nytelse !! Jeg liker dessuten innstillingen din !!

    SvarSlett
  2. Hei Kåre

    Dette ble en virkelig bra og ikke minst variert serie med hegrebilder. Hadde mange favoritter her men likte spesielt nr 2: Flukt i motlys. Og nr 4 det man ser søle sprute opp når den letter. Eller så var bilde 5 og 7 lekre, gjør seg med den lave vinkelen!

    Mvh Henrik

    SvarSlett
  3. Bilde 2 og 7 er jo helt topp. Bra bildeserie.

    SvarSlett
  4. Snart er du hegre ekspert du herr Johansen.
    To og sju er min favoritter, de andre er bra de og.

    :) duy

    SvarSlett
  5. Ja står en på, så lykkes en til slutt! Kjempeserie av den sky hegra, der favorittene blir versjon 6 og 7.

    Knut Børge

    SvarSlett
  6. Hej Kåre!
    En härlig bildserie på denna vackra men annorlunda fågel.
    Ha en fin helg
    /Ingemar

    SvarSlett