søndag 22. august 2010

Sommerferien 2010

Ferien på Beitostølen ble i år en del små turer og en bretur til Fresvikbreen. Av og til hadde jeg med meg 500 mm telelinse og av og til ble det litt makro. Det fikk stort sett bli det jeg kom over. Fikk noen nye arter på brikka.







Denne fjæreplytten holdt meg med selskap i lang tid. Den både løp og fløy foran meg en god stund og var svært tillitsfull. Det overrasket meg at jeg kunne komme så nær den.


Denne lille karen fløy også foran meg en stund og var vanskligere å komme på hold av. Har ikke bestemt arten, men jeg lurer på om det er en unge som ennå ikke har byttet fjær til voksen drakt.






Det ble tid til litt blomstersafari også.



Årets bretur gikk opp på Fresvikbreen. Ikke akkurat en fysisk eller klatreteknisk utfordring, men det var en fin tur med bra utsikt fra toppen. I følge min GPS så hadde toppen på breen blitt ca 8 m lavere enn da kartene ble målt opp. Den snøen som lå igjen på toppen og på snøfonnene på veien opp var gammel, minst fra vinteren 2008/9. Det var også tydelig i brekanten at den trakk seg tilbake.




  Litt ned fra toppen nyter vi utsikten innover Sognefjorden. Vi kunne se nesten inn til Årdalstangen.







Dette området er en del av en tidlig kraftutbygging. Synes denne lille demningen er litt artig. Ved å måle vannstanden i denne breelva, finner man vannføringa. Enkel ingeniørkunst, men det skulle ikke forunde meg om NVE fjerner dammen for å sette naturen tilbake til den opprinnelige tilstand før utbyggingen.


 I fjor brukte jeg en lang helg på Gossen for å få bilde av hjort. Den gang uten hell, men nå da jeg var ute og kjørte en tidlig morgen, fikk jeg se noen dyr i skogkanten. Først hadde jeg ikke med meg kamera, men dagen etter forsøkte jeg meg på nytt.Jeg var heldig og fant et dyr som var villig til å posere. Ikke akkurat en stor kar, men artig å få et hjortebilde

1 kommentar:

  1. Verkar ha varit en härlig ferie. Du visar dessutom många fina bilder !

    SvarSlett