onsdag 9. juni 2010

Fokstumyra

Jeg skulle bruke helgen til å fotografere dobbeltbekkasin og valgte derfor å kjøre via Dovre for å få en dag i / rundt Fokstumyra. Kom frem ved syvtiden torsdag kveld og gikk en runde på stien.Hørte og så en del fugl, men jeg fikk ikke mange bilder jeg ble fornøyd med. Fuglene satt for det meste i alt for tett kratt. Gulerla var den eneste som jeg fikk mot en ren bakgrunn.


Siden skiltingen sa at man måtte være ute av området innen kl 2200,  var det bare å finne seg et annet sted å sove for natten. Kjørte opp til Nysætre for å sette opp teltet der. Masse fugl rundt omkring så det skulle bli bra. Neste morgen la jeg ut på tur i terrenget. Ikke mye å se  på skuddhold. Ei linerle satt og ventet på meg da jeg kom tilbake til bilen ut på ettermiddagen.




Ikke mye til fangst på et sted som er en av de beste fuglelokaliteter i Norge. Så mange arter som jeg ikke har på brikka, men hva hjelper det når jeg ikke bare skal tikke av på ei liste over hva jeg har sett, men komme på skuddhold. Har etter denne turen kommet til den erkjennelse at når jeg skal ta bilder av småfugl bør jeg nok heller bruke D300 enn D3s. Det ville nok gitt bedre uttelling når det er lys nok.   Trøsten ble at i det jeg skulle  kjøre videre nordover, fikk jeg en spove innenfor rekkevidde. Tror det er en småspove pga den mørke issen, men er ikke sikker.




Lørdag formiddag tilbragte jeg ved Leksdalsvannet. Kjørte litt rundt og fant ca. 10 horndykkere som holdt til i sivet. De kom av og til ut og da var det artig å få dem i et annet miljø enn på Østensjøvannet.



Nå var det bare å kjøre til Levanger for å møte Terje som skulle vise oss plassen for dobbeltbekkasinspill. Hadde ei lang natt foran meg uten noe søvn.

1 kommentar: