søndag 13. juni 2010

Dobbeltbekkasin leik

 Kjell-Erik Moseid og jeg møtte opp utenfor jernbanestasjonen på Levanger for å møte Terje Kolaas. Ei natt med dobbeltbekkasin og en dag med spurvugle var planen. Først ble vi vist plassen til ugla før det bar opp til fjells. Det tok vel en times tid å gå fra bilene i trøndersk myr. Hadde i hvertfall fått opp varmen på turen opp. Satte opp teltene på myra og gjorde oss klar for nattens begivenheter.

Ved ni tiden begynte vi å høre lyder utenfor teltet. Jeg tittet rundt, men så ingen ting. Etter en stund fikk jeg øye på den første, bare et par meter fra teltet. Dette var en helt annen inntreden på leiken enn man opplever på en tiur eller orrhaneleik. De smøg seg rundt under gresset, dukket opp og bruset med fjærene for så å flytte seg til neste plass.



 Det skulle bli en utfordring å få til gode bilder uten gress eller busker mellom fugl og kamera. Taktikken min ble å ta masse bilder i håp om at noen skulle bli ok for så å slette de fleste.

Ut over natta økte intensiteten, og ved 0200 tiden hoppet og spratt de rundt på alle kanter. Tror hoppene var over to meter, men det klarte jeg ikke å få noe bilde av.






Mot øst var det en liten rabb som gjorde at vi fikk noen bilder uten gress og kvist i forgrunnen. Der ønsket vi dem også idet morgensola ville dukke opp, men yr holdt ikke det som var spådd denne natta heller.





Tross værgudenes manglende pålitlighet var det ei natt som gikk fort. Spillet dabbet av ved tretiden og ved firetiden var det kun tre fugl igjen på leiken. Resten hadde forsvunnet på samme måten som de kom, tror jeg.




Klokka 0430 pakket vi sammen utstyret og gav oss i vei mot bilene for å sette kursen for neste post på programmet, spurvugla.

1 kommentar:

  1. Utrolig artig å lese og merkelig at ingen har kommentert posten enda. Liker bloggen din veldig godt!
    Vennlig hilsen Magne

    SvarSlett