tirsdag 1. juni 2010

Tur på sjøen.

Årets første tur for meg til Dypeklo utenfor Fredrikstad. Normalt har dette kun vært et sted for strandliv, men nå tenkte jeg å prøve fotolykken. Forsøkte å fotografere fra båt, men jeg kom ikke så nær som ønskelig. Vet ikke om det hadde vært bedre å legge en kamuflasjeduk over båten slik at fuglen ikke så oss. Kanskje det er verdt et forsøk en annen gang.

Ble litt overrasket over at det var så mye hunnfugl ute og fløy. Jeg hadde ventet at de lå på eggene og ruget, eller er det kanskje for tidlig ennå?


 Måkene var i hvertfall i gang med hekkinga, så etter et kort strandhogg så jeg at det var best å komme seg tilbake til båten for ikke å forstyrre for mye.



 Terna var den eneste som villig vekk lot seg fotografere på bare 5 meters hold uten at den fant det for godt å stikke av. For meg ser dette ut som ei makrellterne.


Tjelden var derimot sky. Med en gang vi nærmet oss var den på vingene. Fikk dette fluktbildet siden jeg kjørte båten med vinden, og fuglene liker å lette mot vinden for å komme raskere opp.




Samme teknikk også for ærfuglen. Den er helt avhengig av å lette mot vinden så tung og treg den er.




En trivelig tur på fjorden siste dag i mai. Neste tur hvor sjøfugl er i fokus blir når jeg skal ta tre dager på Hornøya i begynnelsen av juli.

1 kommentar: