fredag 2. desember 2011

Finnskogen

Sist helg var det noen ivrige fotografer som under navnet "Foto og Tur" arrangerte en helgetur til Mattlia rett over grensa til Sverige. Det ble både en trivelig tur og litt fotografering. Landskapsfoto i urskog eller gammel granskog og av forfallende hus. Jeg har ikke forsøkt meg på den sjangeren tidligere. Forsøket ble vel preget av at det var både nytt og litt famlende. Skulle få linjer, farger og andre former til å spille sammen. Vet ikke helt hva jeg skal mene om dette forsøket. Dere får selv vurdere hva jeg har fått ut av det.

Første stopp ble i urskogen. Jeg hadde ventet tett granskog, men bildet var helt annerledes. Grantrærne tok over fra osp og bjørk, masse fallende trær som var mer eller mindre mosegrodde. Flere av de store trærne hadde blåst ned og tatt med seg rota. Alt dette gjorde at det kom mer lys ned i skogbunnen enn jeg hadde ventet.










Etter noen timer i skogen beveget  vi oss litt inn i Sverige etter innkjøp av litt dagligvarer. Øyvind tok oss til en gammel finnplass. Det ble noen bilder også her av både "hele" hus og noen detaljer.













Søndagen valgte Kjell, Gro og jeg en ny runde i skogen fremfor en ny runde med gamle hus.





Helgen gikk fort med masse fotoprat og sosialt. Takk til alle for en trivelig helg!!

4 kommentarer:

  1. Jeg synes du fikk mye ut av turen. Favoritten min får bli det med tønnene. Kanskje mest fordi det var et motiv jeg ikke så selv.

    SvarSlett
  2. Hei Kåre

    Ser ut til at dere var på tur til et område med mye spennende skogsområder. Likte best bildene fra Finneplassen, og tønnene var et bra motiv. Når det gjelder skogsinteriørbildene var det litt mer blandet, bilde 2 av trestammene synes jeg var stilig. Mindre bra etter min mening er f.eks bilde nr 1, da forgrunnen er uskarp og bilde nr 3 synes jeg bli for intetsigende da det mangler forgrunn.

    Fotohilsen Henrik

    SvarSlett
  3. Kjempemorro å se bilder fra Finnskogen.Jeg er fasinert av området du har fotografert i fra.Er ofte nedover på de traktene selv.Mange herlige bilder du serverer her.

    SvarSlett
  4. Hei Pappa - bildet med refleksjonen i vinduet er fint. Skulle nesten trodd du hadde knust selv for å få til refleksjonen. Fikk lyst til å bli med i skogen når jeg så disse bildene!

    SvarSlett