fredag 17. desember 2010

Sangsvaner

Tilbake i kulda  forsøkte jeg å få noen gode vinterbilder. Muligheten som først bød seg var på et sted med sangsvaner som Duy tok meg med til. I følge yr skulle det være - 15 og sol fra klar himmel, med andre ord gode muligheter til frostrøyk.

Vi startet før soloppgang og var på plass da sola kom over åskammen.  Jeg la meg ned på den tynne isen på elva mens Duy gjorde seg klar med noe brød. Ivrig kom både ender og svaner svømmende, med det var tydelig at de største forsynte seg mest. Det var ikke bare fotografer som kom med brød, men mange barn synes tydeligvis at det er morsomt å mate fuglene.

Jeg så at når svanene var et stykke unna og frostrøyken kom frem i bildene, hadde også en ikke helt pen bakgrunn en tendens til å komme frem. Dette blir sikker bedre lenger ut på vinteren når vi har fått mer snø på land som dekker gress og busker bedre. 




Mange av bildene ble derfor tatt med 200 mm og blender  2,0 for å få en dus bakgrunn. Dette objektivet har jeg ikke brukt mye, men må si meg meget godt fornøyd med det.








 



Det ble kaldt å ligge på isen i noen timer, så det var godt å ha bilen i nærheten som ei "varmestue" når det ble for utrivelig. Ut på ettermiddagen forsøkte jeg å finne en annen plassering. Gikk over noe gress som kom opp gjenom isen. Det så greit ut, men det var det ikke. Jeg gikk gjennom isen og ble gjennom våt på den ene foten. I 10 - 15 graders kulde ble det derfor en brå slutt på fotograferingen.

10 kommentarer:

  1. Flere flotte bilder her, sangsvaner i frostrøyk er flotte motiv! Liker veldig godt det øverste bildet.

    SvarSlett
  2. Dette ble en flott serie med bilder av sangsvanene. Synes du fikk dette til med den duse bakgrunnen. Helt topp! He, skjønner at det ble en brå slutt på fotograferingen. Har selv prøvd det og det er ikke så lett å kjøre bil etterpå når fottøyet er frosset.

    SvarSlett
  3. Fina bilder du fått till. Vacker fågel o froströken blir det extra vackert. Otur med avslutningen och det ofrivilliga fotbadet...
    Ha en fin helg,

    SvarSlett
  4. Selv om jeg holdte meg tørt, men frøss som rakkern. Og du overtok kulda da jeg hørte plump :) Jada vi må dra tilbake ditt i jan eller feb.

    Lavvinkel er noe for seg selv. Jeg synes v1 er nok best, man ser frostrøyken mer enn andre.

    mvh duy

    SvarSlett
  5. hei alle sammen.
    Takk for tilbakemelding.
    Ja, jeg blir mer og mer fokusert på lav vinkel når jeg fotograferer og ikke minst lys. Er trivelig når resultatet blir bra og at andre også er av samme mening.

    Ikke greit å plumpe, men det kan jeg leve med så lenge kamera er tørt.
    Kåre

    SvarSlett
  6. Litt pan mot venstre, og nr 1 hadde vært en skikkelig killer.
    Nå er det "bare" veldig fint :-)

    Lav vinkel er absolutt å anbefale - kan jeg tillate meg å lenke til en bloggpost hos meg selv?

    http://knutsverrehorn.blogspot.com/2010/06/lyst-lett-rent.html

    )

    SvarSlett
  7. Knut Sverre

    Ja, jeg har vært innom bloggen din mange ganger, men etter at Tjartan laget lista har jeg ikke lagt til mange på lista over blogger jeg følger. Ser at du også åler mye og får vond nakke. Da kommer vel bildene også etter hvert.
    Jeg får ikke kjørt bildet mer til venstre. For å få svana mer i det gyllene snitt må jeg beskjære hardere. Ser det etterpå så det er bare å forsøke igjen.

    Takk for kom.

    Kåre


    Kåre

    SvarSlett
  8. Hello Kaare

    These pictures are so BEAUTIFUL, my compliments for your nice blog.

    Greetings , Joop

    wish you all the best for 2011, with nice photo moments.

    SvarSlett
  9. Bra bilder dette Kaare! Enig med Duy, v1 er best.

    Dess verre det er med kulde og ufyselighet, dess bedre blir bildene. Dessverre :-)
    Om det kan være noen trøst, gikk jeg også gjennom isen der i fjor; fort gjort, fordi det er noen understrømmer som er litt kultne. Det er heldigvis ikke så dypt, men foten ble rimelig kald i minus 18!

    Mvh Kjell G

    SvarSlett
  10. Hi.

    Thanks for the comments. The white bird andd the white surrounding is giving the pictures a special flavour which I enjoy to explore now in January. The colder the better, unfortunately you are right Kjell.

    Thanks

    Kåre

    SvarSlett