tirsdag 1. februar 2011

Sri Lanka, Horton Plain National Park.

Tiden var endelig inne for årets første store fototur, en tur som ble planlagt basert på informasjon i Natrur og Foto, Etter en lang flytur ble jeg plukket opp på flyplassen i Clombo og bragt til hotellet. Neste morgen var det en fem timers biltur til en landsby som lå i nærheten av Horton Plain.



På veien var det naturlig å stoppe på en teplantasje og spise lunch og ta noen bilder av innhøstingen av teblader. Damene lot seg villig avbilde, men var raskt ute med hånda for å få tips. Jeg var nok ikke den første fotografen som hadde sett motivet. Det var vel verdt et par dollar.

Vel fremme på hotellet tok jeg en tur i en lokal park i stedet for å slenge meg ned på senga. Noen fugler var å se, men ingen spennende arter. Her fikk jeg imidlertid lagt meg ned på bakken for å ta bildene.



Første dag var over. Etter en middag var det bare å innta horisontalen på Teabush Hotel og være klar til avmars neste morgen kl 0500. Vi skulle være på plass når solen sto opp.
Vi nordmenn bruker å klage på norsk veistandard, men den er i hvertfall bra sammenlignet med den på Sri Lanka. Da vi kom opp på flata før inngangen til parken fikk vi se noen hjort som gikk og gresset ganske nær veien.Litt annet utseende enn det vi har, og jeg tror noe større.





Vel fremme ved inngangen til selve nationalparken var det godt med en kopp te før vi la ut på den syv km lange spaserturen. Vi så ikke mye annet dyreliv enn noen småfugl. Ikke helt i forhold til forventningene, men fin natur og åpent landskap var det.









Det mest kjente utsikspunktet på turen heter World's End. I følge guiden hadde stedet fått navnet fordi forelskede par hoppet ut fra dette stedet hvis de ikke kunne få hverandre. Arrangerte ekteskap er vanlig også idag. Guidens to døtre ble godt passet på, fortalte han. De skulle ikke få gifte seg pga kjærlighet. Stedet de hoppet fra ligger litt lenger fremme på pynten til høyre.



Uansett bakgrunnen for navnet var utsikten upåklagelig.

Jeg kan vel ikke si at denne dagen hadde innfridd forventningene, men det ble en fin tur i bra vær. Kommer nok ikke tilbake, men jeg ville heller ikke utelatt Horten på en tur til Sri Lanka.  Nå var det bare å komme seg tilbake til bilen og begynne en seks timer lang biltur ned til Yala National Park.

3 kommentarer:

  1. hei på deg!
    Jeg venter på andre råååå bildene, men den kommer vel etter hvert. Tja når vi setter så høye krav, må det nok flere turer for å fange det beste. Keep on man

    SvarSlett
  2. Hei Kåre

    Ser ut som det ble en "myk" start på turen uten de råeste motivene. Venter spent på fortsettelsen:-)

    Henrik

    SvarSlett
  3. Ja, de ble "mykere" start enn jeg forventet. Det har kanskje med forventninger å gjøre, realistiske eller urealistiske. Dere får følge med så kommer godbitene etter hvert.

    Kåre

    SvarSlett