mandag 18. juli 2011

Orkelsjøen nok en gang.

Da jeg var ved Orkelsjøen i forbindelse med Kristi Himmelfartshelgen, fikk jeg lyst til å komme tilbake for å få med meg noe av aktiviteten til fuglene etter at ungene var klekket. Det ble denne helga, 15 juli, og jeg må innrømme at mye var forskjellig. Nesten ingen fugletittere var oppom, derimot hadde hyttefolket overtatt. Ungene badet på stranda til vadefuglene  hver kveld, og fedrene gikk fram og tilbake på stranda og dro oter. Været var imidlertid bra, så det var tross alt ei fin helg.

Når det gjaldt foto hadde jeg forsøkt å følge rådene til de som er mer erfarne enn meg, planlegg hva du vil ta bilde av! Jeg ønsket å bruke fotoflåten min for å ta bilder av storlom og vadere, og så ønsket jeg bilder av fugl som matet unger med insekter. Slik gikk det ikke. Så langt er min erfaring at det er viktigere å kunne improvisere enn å følge planen. Det er også klart at jeg måtte jobbe mye mer for bildene nå enn tidlig på våren. Det var ikke lett å komme på skuddhold av de voksne fuglene når ungene er så store at de hadde forlatt redet og blir matet i den ene busken en gang og så et annet sted neste gang. Uansett, her er et lite knippe av det jeg har beholdt av det som var på brikka.

Etter å ha slått opp teltet om kvelden forsøkte jeg meg på noen motlysbilder i fjæra. Den som kom var bare ei temmikksnipe så det ble resultatet den kvelden. Den gikk dessverre litt for høyt opp til å få den i bølgesprut. Det ble bare fuktete steiner som laget refleksen.

På vollen mellom hyttene hadde jeg håpet på blåstrupe, men den så jeg knapt i området. I stedet fikk jeg en sivspurv med nebbet fullt av insekter, og ei lerke. Fine motiver, men ikke det jeg hadde planlagt der og da. Det ble en sivspurv, ikke noen dårlig erstatning det!

Etter å ha fått dette på brikka var det bare å innta horisontalen, en øl og så klar for neste morgen. Da gikk jeg gikk opp til stedet hvor jeg hadde tatt bilder av lappspurven. Ingen lappspurv, men jeg fikk en heilo og ei heipipelerke innenfor rimelig skuddhold.

Formiddagen var over, så litt mat, og deretter skulle jeg forsøke å få noen flere bilder av boltitten. Den gang ei, heller ikke den var å finne på samme sted som i juni, men det ble mer heilo og steinskvett.

(Dette bildet er tatt med 600 mm mens bildet over er tatt med 1,4 converter. Jeg synes det siste er klart skarpere. Skulle vært artig å gjøre en sammenligning av hva som gir best resultat, cropping eller converter.)

Planen fungerte ikke, så på veien tilbake stoppet jeg for å se etter fjellvåk. Etter en kort tur mot fjelltoppen og varden hadde jeg begge sirklende over meg og da trakk jeg meg fort tilbake. Ville la dem være i fred.

På veien ned kom jeg imidlertid over mange blåstruper og igjen flere heipipelerker. Da gikk det noen timer igjen, og så var den dagen gått. Nok en overraskelse, på veien tilbake til bilen fikk jeg øye på noen svømmeniper i en liten myrpytt.

Jeg kan vel ikke klage på resultatet av helgens fototur.

1. Hei!
    En veldig flott serie du viser oss her. Høres ut som en opplevelsesrik tur.
    Her har du noen arter jeg ikke har sett enda. Blandt annet den vakre svømmesnipa. Og ikke minst blåstrupa. Ligger høyt på lista mi :)

Trond

2. Bilde nr 9.liker jeg godt.Svømmesnipa og bildene av Heiloene er også fine. Spennende å se hvor din neste fototur går og hvilke bilder du kommer med.

3. Hej!
    Som vanligt "high class" bilder Kåre ! Du finner verkligen de rätta låga vinklarna. Fint!

4. Nei, du kan ikke klage på disse flotte bildene. Blåstrupen er flott da. Heiloen liker jeg så godt, den har så stilig fjærdrakt. Spennende å høre hvordan du planlegger turen og hvordan resultatet ble. Lærerikt for meg. Ha en god sommer videre.

5. Hei! Flotte bilder du har her Kåre! Likte godt svømmesnipa og fjæreplytten. Har selv innsett at driver man med fuglefotografering i et litt større område, er det ikke å bare å "hente" de motivene man ønsker seg. Spesielt ikke så seint i sesongen. Mvh Sven

6. Absolut verdt turen sin det Kåre. Mange uventet flotte motiver, det kan vel kompansere mot din forventninger. Kan ikke si at dette var noe bomtur, men en vellykket tur med nye arter og nye situasjoner.

mvh duy

7. hmm..jeg var inne på samme sted den 17 og 18 juli...og hadde skikkelig blåmandag i fotograferingen. Riktignok så jeg mye interessant 7 tårnfalkunger, fjelljo, lom, reveunger, jaktfalk - men å få bilde niks...ser du har fått et aldeles annet resultat. Hvilken brennvidde anvender du? får dra innover igjen til slutten av uka å prøve på nytt....

8. Takk for tilbakemeldingene. Ja jeg er absolutt fornøyd med utbyttet. Mitt påeng med å fortelle om planer og manglende resultater i forhold toil planen er bare å vise hvor vanskelig jeg synes det er. Man må nok være tettere på lokasjonen for å få det til.
    På alle disse bildene har jeg brukt 600 mm f/4,0 eller 600 mm med 1,4 converter hvilket vil si 850 mm.
    Kåre

9. Hei Kåre

Ser at du har hatt nok en fin tur til Orkelsjøen!
    Den som ikke kan snu litt på planene hadde nok ikke kommet hjem så så flott resultat som du fikk.
    Opplevde mye av det du skriver på Hardangervidda med lite samarbeidsvillige fugler som stakk bare en tittet litt på de. Likevel så treffe jeg av og til på en av hundre som spiller litt på lag innimellom.
    Selv bruker jeg ikke så mye converter lengre på 500mm fordi jeg syns fokus blir treigere.
    Resultatet med eller uten conv. ser jeg ikke så stor forskjell når jeg treffer vel og merke.
    Har forøvrig og prøvd conv.på 70-200mm 2,8 og det var om jeg skal si det mildt en katastrofe men på fast brennvidde er det greit om nødvendig.

Mange fine bilder!

Ha en fortsatt god sommer Kåre

Mvh Rune

10. Fint og variert. Moro å få betrakte fra sidelinjen.

ketil

11. Må bare gratulere deg med råstilig gullbilde i villmarksliv, to sølvbilder fikk du også.Kjempebra.

12. Takk før gratulasjon. Artig med gull, det gjelder bare å kunne følge opp med flere. Det får bli utfordringen, før meg er dette kun moro tross alt.