mandag 3. oktober 2011

Lake Elementeita, Kenya


Den uka jeg reise rundt på egen hånd hadde ikke reisebyrået valgt de dyreste stedene, men jeg var mer enn fornøyd med standarden. Det var generelt god mat og det lokale ølet smakte godt hver kveld etter lange dager på støvete veier. Legger ved et par bilder for å vise standarden.


Lake Elmenteita er en privat park som nettopp var åpnet for publikum. Vi fikk med en ranger for å vise oss veien rundt i parken. God lokal kjennskap er viktig for å komme innpå situasjoner som er verdt å forevige. Parken har ingen rovdyr, bare firbente drøvtyggere og fugler.


Første nye arten vi kom over, var en svartvingeglente. Må innrømme at jeg rent generelt ble overrasket over det store antall fuglearter og hvor ofte vi så rovfugl i alle parkene.


Vannbukken hadde jeg sett i alle parkene, men dette var første gang jeg så at den vasset ut i vannet. Guiden fortalte meg at grunnen til navnet var at den brukte vann som et sted å flykte når den ble utsatt for farer. Det er mye man får vite av en erfaren guide.


Parkens hovedattraksjon var giraff, men også her var det mange bøfler. Forsøkte å få isolert et individ i det høye gresset, men det var nesten ikke mulig med de begrensningene vi hadde på hvor vi kunne kjøre. Det gikk nesten, men bonusen ble at en silkehegre kom med på bildet.



,Etter noen timers kjøring fant vi en gruppe på fem- seks giraffer. De var enten inne blant de høye trærne og spiste av trekronene eller på vandring ute i det harde lyset. Ikke mye histore å knytte til disse bildene annet enn at det er en opplevelse bare å beskue det som skjer. Det er av og til viktig å huske på at man ikke må glemme å ta med seg naturopplevelsene fra turene.


















En liten uke på egen hånd var over. Jeg hadde fått med meg mye, men ser helt klart at man må ha mer enn en dag i hver park for å kunne jobbe litt mer målbevisst med hvert motiv. Det blir fort bare vanlige turistbilder av å rushe gjennom mange parker slik jeg endte opp med å gjøre på slutten. Det ble i hvertfall en erfaring det blir godt å ta med seg videre.

Nå bærer det tilbake til Nairobi hvor jeg skal møte Ole Jørgen Liodden og de andre som jeg skal være sammen med i Masa Mara.

4 kommentarer:

  1. Synes ikke dette er vanlige turistbilder. De er kjempefine. Svartvinge glenten var utrolig fin. Vannbukken ute i vannet var kjempeflott! Ha en god tur videre.

    SvarSlett
  2. Fint men noen arkitekturbilder og - nydelig takkonstruksjon i restauranten! Flotte bilder!

    SvarSlett
  3. Som sagt mer tid på en art vil gi bedre og bevisst resultat en kvatitet (selvfølgelig kvaliteten her er godkjent).

    duy

    SvarSlett
  4. Hilda,
    Ja, bildene i seg selv er greie nok, men det blir bare å skyte i vei etter hvart som guiden kjører. Jeg liker etter hvert å jobbe mer med hvert motiv. Ser at skal jeg få til det, så må jeg bruke flere dager på hvert sted. Sånn er det å ha dårlig tid.

    SZ
    Jeg også falt litt for den takkonstruksjonen, men det er sikkert fordi jeg er ingeniør.

    SvarSlett